Jihlava

23. ledna 2013 v 5:51 | Marie |  Cestou necestou
Výlet do Jihlavy jsme uspořádali s jasným záměrem navštívit zde zoologickou zahradu. Vzhledem k tomu, že jsme díky autobusovým spojům na zpáteční cestu do Humpolce byli časově omezeni, na prohlídku a fotografování města jsme měli málo času. Přesto jsem pár snímků pořídila a na internetu, jsem vyhledala alespoň pěkné pověsti o vzniku tohoto krásného města.

Na hranici Čech a Moravy v srdci Vysočiny, uprostřed kopcovité lesnaté a rybničnaté krajiny, leží starobylé město Jihlava, nejstarší královské horní město českých zemí.

Pověst o založení Jihlavy, je první, nejstarší a jistě nejhezčí, vyprávěla o hrnčíři žijícím na území dnešních Starých Hor, kterému se nedařilo dílo: všechna hrnčina při vypalování praskala. Hrnčíř se svěřil se svými starostmi jistému kupci projíždějícímu krajem. Ten okamžitě rozpoznal příčinu řemeslníkových nezdarů. Bylo jí stříbro obsažené v používané hlíně. Pak již události dostaly rychlý spád. Kupec nejen koupil hrnčířův pozemek i s hlíníkem, ale zanedlouho jím povolaní horníci založili na nedalekém návrší nad řekou město i s kostelíkem. Podle pověsti dostalo stříbrné město jméno Jihlava a kostelík byl zasvěcen sv.Janu Křtiteli.

Další pověst, jejímž autorem byl pravděpodobně svými výmysly proslulý Václav Hájek z Libočan, je poněkud jiná. Její děj je kladen do doby vlády bájného knížete Mnaty. Tehdy se údajně vypravili Moravané s Němci na loupežnou výpravu do Čech. Nad jednou říčkou na českém pomezí založili vojenský tábor, který se zanedlouho proměnil v město. Při budování hradeb bylo nalezeno velké množství ježků. A Hájek pokračuje: protože se těmto zvířátkům tehdy říkalo jehlak, dostalo nové město jméno Jehlava.

Třetí, nejmladší pověst, dává vznik Jihlavy do souvislosti s vojenským tažením Karla Velikého proti Avarům. Velký císař se během kampaně měl setkal v prostoru českomoravského pohraničí se skupinou svých krajanů, které podpořil při budování velkého města-pevnosti nazvaného Jihlava. Navíc v novém městě zůstal jeho pověstný zbrojnoš Jan, vynikající obrovským vzrůstem a silou, jenž zde pak údajně zemřel v biblickém věku 361 let.

Ještě v romantickém 19.století se ukazovalo v Jihlavě "obří žebro". Zbrojnošovu patronu, sv.Janu Křtiteli, prý pak byl zasvěcen zdejší kostelík.

Třebaže hlavně druhá a třetí pověst jsou jistě výplodem bujné fantazie, všechny tři legendy mají něco společného: vypráví, že se jejich děj udál v roce 799.

Kostel sv. Jakuba Většího

Hlavní kostel města, založený patrně roku 1243, je mohutná gotická trojlodní stavba se dvěma věžemi. Po požáru byl roku 1257 znovu vysvěcen, ale na stavbě se dále pracovalo. Koncem 14. století vznikla hudební kruchta, v 15. století byla zvýšena jižní věž a po roce 1500 snad přistavěny severní kaple. Roku 1702 byla k severní stěně přistavěna barokní osmiboká kaple P. Marie bolestné a upraveno západní průčelí. V letech 1898-1906 byl kostel novogoticky upraven a zvenčí dostal místo omítky vyspárované zdivo. Z vnitřního zařízení je zvláště cenná pozlacená křtitelnice z roku 1599, dřevěná socha Madony s dítětem (kolem 1370), kamenná socha sv. Kateřiny (kolem 1400) a varhany z roku 1740. Na jižní věži je veliký zvon (asi 7 400 kg), ulitý na místě pražským zvonařem Brikcím z Cimperka roku 1564.

ZDROJ: Wikipedie

Barokní kaple Panny Marie Bolestné:

Komentáře

1 Jarka Jarka | Web | 23. ledna 2013 v 9:06 | Reagovat

Jak se řekne Jihlava, vybaví se mi rozlehlé náměstí s ohyzdnou budovou Prioru. Ty jsi se fikaně celkovému záběru vyhnula a vznikl z toho krásný článek se zajímavým vyprávěním a nádhernými fotkami. ;-)  :-)

2 Jarmila* Jarmila* | Web | 23. ledna 2013 v 13:03 | Reagovat

Maruško, udělala jsi v Jihlavě krásné obrázky. :-) Kostel sv. Jakuba je tak vysoký, že se nevejde do objektivu. Točila se mi hlava, když jsem na něj koukala nahoru. Děkuji za fotky interiéru, protože dovnitř jsem nešla. Když jsem viděla nadpis, lekla jsem se, že vyfotíš Prior. Ten by měli zbourat. Vůbec historickému centru nesluší. :-?
A tvoje oblíbené dveře a kliky, moc se mi líbí. :-)

3 Intuice Intuice | E-mail | Web | 23. ledna 2013 v 14:16 | Reagovat

V Jihlavě jsem nikdy nebyla, zato můj muž tam byl na vojenském cvičení. pochvaloval si, že Zoo je hned vedle náměstí. Mají pěkný kostel, dobře jsi vyfotila detaily. :-)

4 Katka Katka | Web | 23. ledna 2013 v 18:29 | Reagovat

Ačkoliv jsem v Jihlavě 1 rok studovala, moc prochozenou ji nemám. Ráda bych se tam podívala znovu. S větou "Zbrojnošovu patronu, Sv. Janu Křtiteli..." jsem měla problém, bádala jsem co to bylo za patronu :-D
Zoo jsme navštívili několikrát a moc se nám líbí. Jsou tam nepříliš často chovaná zvířata a v parném létě je v údolí u říčky příjemně.

5 Blanka Blanka | Web | 23. ledna 2013 v 19:05 | Reagovat

Maruško,jsou to moc pěkné fotky.My máme Jihlavu docela blízko,takže občas si tam zajedeme.No a Jihlavskou ZOO máme moc rádi :-)

6 Hanka Hanka | E-mail | Web | 20. února 2013 v 22:47 | Reagovat

Do Jihlavy to máme kousek, jezdíme tam poměrně často, ale ještě nikdy jsem tam nic nefotila. Tvoje reportáž je skvělá, Maruško, je fajn, že vám vyšlo počasí, to vypadají fotky úplně jinak. Moc se mi líbí vyfocené detaily, ... paráda! :-)

7 Romi Romi | Web | 4. března 2013 v 7:54 | Reagovat

Maruško parádní fotografie krásné historické budovy. Ač nevěřící ráda nakukuji a obdivuji kostely jak z venku tak zevnitř:)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.