Týn nad Vltavou

15. května 2013 v 7:54 | Marie |  Cestou necestou
Na včerejší výlet do Týna nad Vltavou a jeho okolí jsme se společně vydali po dlouhé době s Jaruškou ( Tichou poštou). Naše snímky budou tedy, jako již po několikáté, velmi podobné až totožné. MrkajícíSmějící se
V Týně jsme se prošli po historickém náměstí a navštívili zde muzeum, které bylo plné zajímavých exponátů. Kromě Týna nad Vltavou jsme měli v plánu na našem výletě ještě navštívit tvrz Býšov, Albrechtice nad Vltavou a Koloděje nad Lužnicí.
Dnes ale začínáme tak jako včera - Týnem nad Vltavou.Usmívající se

Týn nad Vltavou je jedním z nejstarších sídlišť v jižních Čechách. Názvem "týn" byla označována plotem hrazená místa před zakládáním měst. Už ve 12. století (snad již v 10.) tu byl opevněný dvorec pražských biskupů, pod nímž existovala trhová a farní osada se dvěma kostely (tzv. Starý Týn), jež byla koncem osmdesátých let 13. století vypálena. Tehdy byl také na místě dvorce založen kamenný hrad a nové město zvané Nový Týn. V roce 1609 povýšil císař Rudolf II. Týn na královské město. Třicetiletá válka zastavila rozvoj úspěšně se vyvíjejícího města, které bylo několikrát vážně poškozeno požárem a dvakrát vydrancováno. Jeho největší rozmach tak nastal až po roce 1945.

Kostel sv. Jakuba
Pochází z druhé poloviny 13. století. Původně byl zasvěcen sv. Christoforovi (Kryštofovi), ochránci brodů a cest. V roce 1569 byl kostel rozšířen a získal nového patrona sv. Jakuba.
Další úpravy prodělal kostel roku 1702. Směrem, k náměstí byla přistavěna kaple sv. Barbory. Pod ní byla zřízena krypta, která se stala místem posledního odpočinku solních hejtmanů, jejich rodin a dalších významných hodnostářů města. Leží zde i vojenští důstojníci, kterým ukončily životy šarvátky v blízkosti Týna během válek o rakouské
Do interiéru kostela byly na kruchtu instalovány v roce 1719 barokní varhany, později roku 1777 přestavěné. Generální rekonstrukce vzácného nástroje proběhla v roce 1963. Jedná se o jeden z nejzachovalejších barokních nástrojů v Čechách (mimo Prahu). Hlas varhan mohou milovníci vážné hudby slyšet z několika nahrávek pořízených v šedesátých a sedmdesátých letech našeho století.
V roce 1712 byl pro kostel zakoupen oltář sv. Jana Nepomuckého.
Velké úpravy zažil chrám v srpnu roku 1753, poté co navštívila Týn císařovna Marie Terezie a posteskla si nad neutěšeným stavem Božího stánku. Byla rozšířena kostelní loď a město získalo svou tradiční a často zobrazovanou dominantu kostelní věž.. Původně se se stavbou věže počítalo již při úpravách roku 1569 a její základ byl vkomponován do interiéru kostela. Nyní se staré základy zrušily, čímž došlo k rozšíření kostelní lodi.
Do nové věže byly přeneseny dva zvony z původní dřevěné zvonice u kostela. Nejstarší zvon "Christofor" daroval kostelu Prokop I. Čabelický už v roce 1524. Druhý zvon "Jiří Toušek", nechal ulít na počest svého otce, městského primátora, zdejší měšťan Matěj Toušek. Postupem času přibyly další zvony. Během 1. světové války však byly rekvírovány a s nimi byl nenahraditelně ztracen i vzácný "Christofor". Občané po něm po válce pátrali, ale marně. V roce 1929 nechali týnští emigranti žijící v Americe vyrobit náhradou dva velké zvony v českobudějovické huti Rudolfa Pernera. Ani 2. sv. válka zvonům nepřála, a tak přišly další rekvizice. Dnes tedy můžete slyšet hlas zvonu "Jiří Toušek", vedle něhož visí nepoužívaný poškozený umíráček, patřící původně hřbitovnímu kostelíku sv. Víta.

Komentáře

1 Jarka Jarka | Web | 15. května 2013 v 10:14 | Reagovat

Maruško, když mě dnes tahalo sluníčko z postele, říkala jsem si, že byla škoda, že včera taky tak krásně od rána nesvítilo, ale výlet se nám vydařil i tak a nakonec jsme se i trochu toho slunce dočkali. 8-)  ;-)

2 Dáša Dáša | E-mail | Web | 15. května 2013 v 16:14 | Reagovat

V Týně nad V, jsem byla jednou za dob socíku. Nebylo to nic moc a teď vidím, že jako mnoho míst v republice, je krásně opraven i upraven :-) .
Ta barevnost staveb se mi moc líbí.
Maru, přeji Ti samé šťastné dny :-)  :-D.

3 Blanka Blanka | Web | 15. května 2013 v 19:47 | Reagovat

Maruško,tak ještě jednou se na váš společný výlet dívám,tentokrát tvou optikou.Neřekla bych,že jsou vaše fotky stejné,každá z vás se "díváte" na stejné domy,věci i krajinu jinýma očima.Jarka si postěžovala na nedostatek světla,ale myslím,že fotky její i tvoje jsou povedené,výlet byl určitě fajn a díky vám i my poznáme zase něco nového :-)

4 Jarmila* Jarmila* | Web | 15. května 2013 v 21:39 | Reagovat

Maruško, moc se mi tvoje fotky z Týna líbí. :-) Hlavně kostel sv. Jakuba. Schodiště a sochy. Náměstí je také krásné. :-)

5 Marie Marie | Web | 16. května 2013 v 5:47 | Reagovat

[1]: Jaruško, mě se výlet taky moc líbil. Už teď se těším na sobotu. :-) Podle předpovědi počasí nám sice na sobotu slibují bouřky ale slunečno. Tak snad vychytáme jen to sluníčko a bouřkám stihneme ujet. ;-)  :-D

[2]: Dášo, já jsem byla v Týně poprvé. Náměstí mají opravdu pěkně udržované, jen mě trochu mrzelo, že jsme se nepodívali víc po celém městě. Podle mapy není histirické náměstí jedinou památkou, kterou tam mají. ;-)  :-)

[3]: Blanko, společný výlet s Jaruškou byl moc fajn. Škoda, že nám podobné akce nevíjdou častěji.

[4]: Jarmilko, mě se kostel také moc líbil. Jen chybělo na fotografování aspoň trochu sluníčka, některé fotografie kostela mě příjdou opravdu tmavé. ;-)

6 Otavínka Otavínka | Web | 16. května 2013 v 11:26 | Reagovat

Milá Maruško, díky za vzpomínkové snímečky. Až jsem znejistěla, zda jsem se včera dívala u Jarušky, či u Tebe. Je to kraj a místa mého mládí. Jezdívala jsem tam na prázdniny. Víte o tom, že tam kdysi herec Jan Kanyza měl ateliér ?
Přeji hezké dny.

7 Marie Marie | Web | 17. května 2013 v 7:40 | Reagovat

[6]: Otavínko, to jsem nevěděla. V Táboře měl zase jeden čas galerii pan Hrušínský. Ale asi se mu nedařilo, protože ji po pár letech zavřel.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.