Jemčina zámek

16. července 2013 v 4:40 | Marie |  Cestou necestou
Z Lomnice nad Lužnicí je to k našemu prvnímu cíli - zámku Jemčina malý kousek. Autem jsme tam byli coby dup. Už první pohled na zámeček s kašnou v popředí se nám moc líbil. Přes bránu jsme nakoukli do zámeckého parku. Cestičky v něm mají vysypané kamínky. Travnaté plochy nezdobí květiny, ale stromy. Zámek Jemčina je přístupný a já s Jaruškou jsme byly celé natěšené na jeho prohlídku.

Historie zámku:

Na místě zámečku byl roku 1673 hrabětem Janem Jáchymem Slavatou vystavěn hřebčinec. Po vymření Slavatů získal panství Jindřichův Hradec, do kterého tehdy Jemčina spadala, v roce 1691 Heřman Jakub Černín. V roce 1747 za Vojtěcha Prokopa Černína pak byla v bezprostřední blízkosti hřebčince zahájena výstavba loveckého zámečku. Za architekta byl vybrán Anselm Lurago. V letech 1757-1760 prošel dalšími úpravami, stejně jako zahrada. V letech 1766-1770 došlo k přistavění postranních křídel, takže vznikl čestný dvůr. Na zámku pak byla postavena 19 metrů vysoká kaple sv. Jana Nepomuckého, která pro svou freskovou výzdobu představuje nejcennější část zámku. Na ní se podíleli štukatér Carlo Bossi a malíř Quirin Jahn z Prahy. O sestavení varhan se postaral Josef Horák z Dačic. V roce 1772 přibyly u příjezdové cesty sochy sv. Šebestiána a sv. Thecly jako poděkování za ochránění před koňským morem.

V roce 1790 prošel zámek a zámecký park přestavbou, kdy se jej Jan Rudolf Černín rozhodl přizpůsobit štvanicím a parforsním honům. Velké finanční prostředky si vyžádala úprava obory, která byla rozdělena na 33 rovnoběžných alejí, které protínalo 22 příčných alejí. V době největší slávy hřebčince zde chovali 64 klisen, 8 hřebců a smečka čítající 160 psů, kteří byli cvičeni a chováni ve zdejším psinci. O přípravu honů se zde staral lesmistr Jiří Wachtel, jehož zápisky posloužili Aloisi Jiráskovi jako předloha pro Záhořanský hon. Dne 26. července 1822 se přes oboru přehnala vichřice následně význam zámku upadal. Roku 1923 se majitelem zámku stal stát, od něhož jej v roce 1950 získala Československá armáda, která do něj umístila raketovou základnu. V majetku armády zůstal do roku 1991. V roce 2002 začali nový majitelé s rekonstrukcí a už v roce 2003 došlo ke zpřístupnění pro veřejnost. V květnu 2004 pak došlo znovu k vysvěcení zámecké kaple.
Zdroj: WIKPEDIA

Nejprve pár snímků zámku z venku:

Pár snímků kašny, která se mi moc líbila:

Lavičky u kašny mě zaujaly svým rybím motivem:

A příště, jen co mi výjde zase chvíle času, se podíváme do zámku. Mrkající

Komentáře

1 Jarka Jarka | Web | 16. července 2013 v 8:11 | Reagovat

Jemčina by si zasloužila novou fasádu, ale ty oprýskané mají taky své kouzlo a proto se mi líbí zámek i tak. :-) Jsem zvědavá, co jsi vyfotila uvnitř a těším se i na zámeckou kapli. ;-)

2 Intuice Intuice | E-mail | Web | 16. července 2013 v 19:20 | Reagovat

Pěkná lavička, pěkné hodiny. :-)

3 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 17. července 2013 v 11:24 | Reagovat

Maruško už u Jarušky jsem si prohlédla snímečky z vašich výletů. Ovšem každá jinak vnímáte okolí a tak i u těch tvých jsem poznávala nové a nové pohledy. :-)
Prošla jsem si starší tvé články, koukla na pojetí starých židlí.
U rybaření a Aničky jsem se zasmála, já bych byla asi jako ona. Víc by mě zajímal šneček :-D  :-)
Přeji pohodové dny plné nových a zajímavých poznání. :-)

4 Blanka Blanka | Web | 17. července 2013 v 11:53 | Reagovat

Kašna je překrásná a samozřejmě ještě krásnější by byla,kdyby z ní tryskala voda.To by bylo teprve pokoukáníčko :-D
Taky jsem si všimla,že je zajímavé srovnávání fotek tvých a Jaruščiných.Každá fotíte jinak.Řekla bych,že ty se soustředíš víc na detajly a u Jarky mám zase ráda celkové pohledy na stavby i krajinu :-)

5 Ema Ema | E-mail | Web | 17. července 2013 v 14:30 | Reagovat

Mám stejný názor jako přede mnou Blanička.:-)

6 Jarmila* Jarmila* | Web | 19. července 2013 v 15:46 | Reagovat

Také si myslím to, co Blanka. :-D
Zámek by potřeboval novou fasádu jak sůl. Je to škoda, vypadá jinak hezky. :-)

7 Romi Romi | Web | 20. července 2013 v 9:56 | Reagovat

Je tam krásně..moc pěkná kašna i lavičky.. :-)

8 Hanka Hanka | E-mail | Web | 26. července 2013 v 20:11 | Reagovat

Zdálky vypadá zámek nádherně, při pohledu zblízka je ale vidět, že by mu nová fasáda rozhodně neuškodila. ;-)
Kašna je krásná, i když jí chybí voda, a lavička vypadá hodně zajímavě.
Moc pěkná procházka kolem zámku. Už se těším, co bude uvnitř. :-)
Maruško, zdravím tě a přeji pohodový víkend! :-) Hanka

9 Helena Lišková Helena Lišková | E-mail | Web | 1. září 2013 v 11:35 | Reagovat

S rodiči jsem objela snad všechno, ale tento zámek si vůbec nepamatuju...musím se jich zeptat. Vypadá to tam moc pěkně :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.