Lomnice nad Lužnicí

7. července 2013 v 6:27 | Marie |  Cestou necestou
Letos nám na společné výlety s Jaruškou přeje, tento který jsme podnikli v pátek 5.6. byl již, jestli dobře počítám byl čtvrtý. A doufám, že ne poslední. Mrkající
Tentokrát jsme se vydali na cestu od Tábora směrem na Třeboň. A i když je Třeboň krásné město, nebyla naším hlavním cílem. Ke shlédnutí jsme si vybrali dva zámky, který leží tímto směrem. Prvním je zámek v Jemčině a druhým zámek ve Stráži nad Nežárkou - kde sídlila slavná zpěvačka Ema Destinnová. K oběma zámkům se jede přes malé městečko Lomnice nad Lužnicí, kde jsme se na chvíli zastavili, a to ze dvou důvodů. Prvním důvodem bylo, že jsme si s Jaruškou chtěly vyfotgrafovat kostel sv. Václava, který zde mají. A druhým byla oprava světla u auta, které nám nesvítilo a na nějž nás upozornila policejní hlídka, číhající u silnice. Kája se tedy statečně pustil do opravy a my se vydali na prohlídku Lomnice.

Vývoj jména
Lomnice nad Lužnicí leží v malebné rybniční krajině a vznikla pod stejnojmenným hradem, který je poprvé doložen v přídomku jejího majitele Oldřicha z Lommnice již roku 1265. Jméno má původ v názvu potoka, nad kterým leží a jenž je zmiňován již roku 1367 (Lomnicze rivulus). Je odvozeno ze staročeského přídavného jména lomná, tj. voda lomozná, hlučná nebo představující mnohokrát lomený potok. Od konce 18. století (1789) je přidáván neshodný přívlastek - nad Lužnicí, ačkoliv řeka je od města vzdálena 2,5 km.

Začínáme náměstím:

Popis městského znaku
Znakové privilegium města Lomnice nad Lužnicí se nedochovalo. Prvotně mělo na své pečeti snad jen čtyřhrannou třípatrovou věž provázenou po stranách liliemi. Vilém z Landštejna přidal koncem 14. století stříbrnou růži nad střechu věže. Oficiální popis dnes užívaného znaku: "Na červeném štítě stojí čtyřhranná třípatrová stgříbrná věž, viditelná ze dvou stran. V přízemí má směrem k levé straně bránu a v patrech okna na obě strany. Střecha je sedlová, černá se zlatými makovicemi. Po obou stranách věže je po jedné zlaté lilii a nad věží je stříbrná pětilistá růže se zlatým semeníkem a zelenými kališními lístky."

Při hledání informací o Lomnici nad Lužnicí, jsem našla moc pěkné zpracování její historie PhDr. Václavem Ramešem. Vzhledem k tomu, že je článek opravdu rozsáhlý nezkopírovala jsem ho a ponechávám na něj pouze odkaz - ZDE. Dílem pana PhDr. Václava Rameše jsou i informace o vzniku názvu města a popisu městského znaku, které jsem zde zveřejnila.

Z jednoho náměstí jsme přešli hned na druhé a to na Václavké náměstí. Důkaz o tom, že v Lomnici mají svůj vlastní "VÁCLAVÁK" má na svém blogu Jaruška, která si vyfotografovala ceduli s názvem náměstí. Já jsem zmáčkla spoušť fotoaparátu pouze na dům, který byl zřejmě kdysi školou, a na němž se mi líbila podobizna J.A. Komenského.

Na Václavském náměstí se nachází také námi hledaný kostel Sv. Václava:

Kostel sv. Václava v Lomnici nad Lužnicí byl založen v roce 1359 Vilémem ml. z Landštejna (vyšehradský probošt a nejvyšší kancléř Českého království) původně jako hradní kaple Božího Těla a sv. Petra a Pavla. Z této doby pochází dodnes jeho gotický půdorys, s rozvrhem lomené a parabolické křížové klenby presbytáře s opěráky. Strop lodi byl zřejmě podobně jako dnes plochostropý, pravděpodobně s dřevěným trámovým stropem.
Za Oldřicha z Rožmberka byla hradní tvrz zbořena (1459) a zachována zůstala pouze kaple, která i v pozdějších dobách, de facto do současnosti, musela odolávat nepřízni osudu (jako požáry města a války nebo i úřední rozhodnutí). Potřebné opravy kaple zajišťovala především obec, která objekt kostela s vybavením dokonce raději koupila v dražbě v roce 1787 do "tichého" vlastnictví, neboť byl v rámci "josefinských reforem" byl navržen ke zrušení.
Rozsáhlejší úpravy kostela byly zřejmě uskutečněny po třicetileté válce, která způsobila ve městě značné škody. Uváděna jsou data 1635 nebo 1645. V té době bylo změněno původní zasvěcení na zasvěcení sv. Václavu. Vybavení kostela novými oltáři z dílny českobudějovického stolaře a řezbáře J. M. Schwarzmaiera bylo městskou radou zadáno roku 1658.
Začátkem 19. st. se plánovala zásadní oprava kostela dle stavitele Spiesse. Současně však byla "úředně" zvažována i jeho demolice nebo adaptace na špitál či jiné využití pro účely obce (sýpka, požární zbrojnice). V roce 1834 proběhly nejnutnější opravy udržovacího charakteru. K řádně opravě došlo až v r. 1862. Provedlo se vyzdvižení nového krovu nad presbytářem, rozsáhlejší opravy omítek, nové okenní rámy a dveře, nová dlažba. Tehdy byla patrně stavebně propojena předsíň se sakristií při jižním průčelí, včetně vložením schodiště na emporu s varhanami.
V dalších let nebyl kostel významněji opravován a v roce 1953 byl konstatován jeho "bědný stav". V roce 1957 byly snahy obce o jeho opravu ukončeny konstatováním, že kostel "jako živý církevní objekt není památkově chráněn".
Teprve na počátku 90. let, v podstatě v době, kdy byl již na kostel vydán demoliční výměr, na základě intervence lomnické veřejnosti byla provedena oprava střechy jako jeho nejnutnější záchrana. Současně byla snesena přístavba při jižním průčelí a snížena sakristie o oratoř.
V roce 1999 bylo obcí zadáno vypracování projektové dokumentace na zásadní opravu a rekonstrukci objektu kostela včetně barokního oltáře a varhan pro výstavní a koncertní účely. Současně byly obcí provedeny terénní úpravy přiléhajícího prostoru Václavského náměstí včetně nasvětlení kostela.
Slavností otevření opraveného kostela proběhlo 28.10.2005 a od té doby jsou v obnovené gotické kapli organizovány koncerty a výstavy.

Od náměstí jsme se vydali ještě k božím mukám, které jsme zahlédli z auta. Místní starousedlík nám zdělil, že socha sv. Floriána, kterému jsou muka zasvěceny, není původní. Jedná se prý o napodobeninu, kterou vytvořil místní umělec, na jehož jméno jsem se zapomněla nezeptala. Původní Florián byl bohužel ukraden.Zamračený

Než jsme si všechno obešli, prohlédli a nafotili, stihl Kája opravit auto. A tak jsme mohli spokojeně nasednout a pokračovat dál.MrkajícíUsmívající se

Komentáře

1 Gabča Gabča | Web | 7. července 2013 v 6:30 | Reagovat

Jsem mladá a chci se seznámit, klikni na můj webík abys zjistil víc!

2 Jarka Jarka | Web | 7. července 2013 v 8:17 | Reagovat

Okolo Třeboně (pasou se tam koně... naskočila mi lidová písnička :D) bylo moc krásně a klidně bych se tam ještě vrátila. Za jeden den se nedá stihnout všechno a pokud se podaří zásah proti komárům, chtělo by to si výlet, v tyto končiny, zopakovat. ;-)

3 Intuice Intuice | E-mail | Web | 7. července 2013 v 10:46 | Reagovat

Líbí se mi fasáda kostelíka na náměstí.

4 Jarmila* Jarmila* | Web | 7. července 2013 v 12:10 | Reagovat

Maruško, váš výlet byl moc pěkný. :-) Fotky jsem viděla už u Jarušky, ale ty máš vždy trochu jiné. Takže jsem je se zájmem prohlédla.
Líbí se mi, že ke každé navštívené památce dodáš i historická data. Musí ti to dát hodně práce je vyhledat a zpracovat. Článek o historii města jsem nedočetla, už mi z toho šla hlava kolem. :D Je to přeci jen dlouhé.
Přeji hezkou neděli.

5 ajka ajka | Web | 7. července 2013 v 13:58 | Reagovat

Krásně zmapovaný výlet ;-)  :-)

6 Dáša Dáša | E-mail | Web | 8. července 2013 v 13:45 | Reagovat

Maruško, Lomnice je pěkné městečko. :-)
Mám ráda Boží muka :-)
Jezdíte na pěkná místa :-)
Měj se vzletně letně :-)

7 Marie Marie | Web | 9. července 2013 v 7:59 | Reagovat

[2]: Jaruško, já doufám, že se do těchto krajů ještě podíváme, bylo tam moc hezky. Jen to sluníčko nám chybělo. ;-)  :-)

[3]: Kostelík byl opravdu hezký netradiční, i nám se líbil. :-)

[4]: Jarmilko, tentokrát mě mrzelo, že jsem si informace vyhledávala až po výletě, jinak by jsme se se určitě zastavili i Novosedlech nad Nežárkou. Podle fotografií, které jsem na internetu našla, je tam moc hezky. :-)

[5]: Ajko, díky. :-)

[6]: Dášo, také mám pro boží muka slabost. Nějak má sama pro sebe pocit, že mě sbližují s našimi předky.
I tobě přeji krásné léto. ;-)  :-)

8 Hanka Hanka | E-mail | Web | 26. července 2013 v 19:57 | Reagovat

Text jsem jen tak prolétla, ale na fotky jsem se dívala třikrát, Maruško, jsou parádní! :-)
Je zajímavé srovnávat, jak se s Jarkou díváte na stejné věci různým způsobem, což je v naprostém pořádku. Moc se mi líbí nafocené detaily. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.