Dírná - barokní zámek

6. února 2014 v 8:26 | Marie |  Cestou necestou
V úterý 4.2.2014 jsme uskutečnili náš letošní druhý společný výlet s Jaruškou. Naším cílem byl Jindřichův Hradec, který jsem tento den navštívila poprvé. O tom, jak se mi v Jindřichově Hradci líbilo, napíši až se propracuji k fotografiím pořízeným v tomto městě.
Pro dnešek se pozastavíme v městysu Dírná, kde jsme se cestou do Jindřichova Hradce zastavili. Kolem Dírné jsme projížděli už loňský rok, když jsme si vyjeli k zámečku Červená Lhota. Tenkrát jsme se zastavili těsně před Dírnou, abychom si vyfotografovali, krásná Boží muka, která zde stojí.

K zastavení v Dírné nás přiměl kostel sv. Vavřince, který se nám odkryl při pohledu na náves. Kája nám ochotně zastavil, abych si mohla s Jaruškou kostel vyfotografovat. Při našem zkoumání kostela a okolí si povšiml Jarušky, která akorát fotografovala radnici, pan starosta Dírné - Jan Novotný. Pozval nás na radnici, kde nám nabídl k prohlédnutí knihu z fotografiema Dírné. Pan starosta byl velmi milý a vstřícný a jeho pozvání jsme rádi přijali. V knize jsou k prohlédnutí fotografie z dávné historie ale i současnosti Dírné. Bohužel si napamatuji žádné ze zajímavých dat, která jsou v knize uvedena. Za to si ale pamatuji, že se pohlednicím původně říkalo dopisnice.MrkajícíSmějící se

Historie obce

Obec podle pověsti měla vzniknout v 9.století jako tvrz na skalním ostrůvku uprostřed rybníka.

První písemný zápis o Dírném pochází z r.1354, kdy bratři Oldřich a Jošt podávali nového faráře do zdejšího kostela. Od r.1387 je majetníkem Mikuláš z rodu Rúthů, jehož synové byli stoupenci husitů, později pak vstoupili do služeb Rožmberků.

Od roku 1360 do roku 1369 vlastnil obec pan Jan z Dírné, berní úředník pánů z Rožmberka.Dalších 10 let byla Dírná v držení spoluvlastníků - bratrů Petra a Václava ze Semil a pana Jana z Dírné. Od roku 1379 do roku 1382 je majitelem obce Oldřich Pluh z Dírné, který pocházel z panského rodu Pluhův z Rabštejna(jinak Orlíka), který prodal svou dříve vlastněnou ves Přehořov a stal se pánem na Dírné. Jeho nástupcem se stává pan Mikuláš, řečený Roth, z Lásenice a později Růt z Dírné. Rod Růtů, který zde žil od roku 1397, a který roku 1545 prodal část svého majetku Barboře z Vrchiovišť , znovu nabyl část svého majetku sňatkem Barbory s Vilémem Růtem, který měl 5 synů. Albert a Bohuchval Růtovi prodali však 1574 Dírnou Anně Růtové ze Sulevic.Syn Jan zdědil po svém strýci roku 1608 Červenou Lhotu.Dcera Jana - Barbora Růtová se provdala roku 1607 za Adama maldšího Wratislava z Mitrovic (*1585 +12.4.1624 - pochován v dráchovském kostele).

Od roku 1607 vlastní Dírnou rod Wratislavů z Mitrovic. Tím přechází Dírná do vlastnictví hrabat Wratislavů, jejichž potomci tu žijí dodnes a spravují panství..

Za první republiky až do roku 1948 v obci byla mlékárna, pivovar, -lihovar, mlýn, elektrárna, pila, 2 doktoři, 3 obchodníci, 2 pekaři, 2 truhláři, 2 ševci,2 krejčí, 2 švadleny, 2 bednáři, 2 kováři, 2 koláři, 2 řezníci, 2 hospody, hiolič, kadeřnice, dráteník, trafika,ponocný, kampelička a četnická stanice.

Knihovním zákonem vznikla v r.1899 knihovna, která v současné době čítá přes 3 700 titulů a 108 registrovných čtenářů. V roce 1998 se knihovna přestěhovala do nových prostor v budově obecního úřadu.Má otevřeno dětské oddělení.

K významným dominantám obce bezesporu patří zámek, Boží muka při cestě do Nové Vsi, kostel svatého Vavřince, budova školy, která byla založena roku 1713, nynější podoba je z roku 1904.

Jeden rok pobýval v Dírné Karel Ančerl, dirigent České filharmonie. K významným osobnostem dále patří Jaroslav Rajlich, učitel a malíř. Častým motivem jeho děl byla právě Dírná a její okolí. Výstava jeho obrazů se konala v roce 1994 v Soběslavi.Oba jeho synové zdědili umělecké nadání. Rodáky z Dírné jsou i sólista opery Národního divadla Vratislav Kříž a bývalý generální ředitel České televize Jiří Janeček.

Na jednom z domů mi líbylo toto číslo popisné:

Povzbuzeni panem starostou, jsme si troufli projít touto branou, abychom se podívali na barokní zámek, patřící potomkům z rodu Vratislavů z Mitrovic:

Vratislavové z Mitrovic

Vratislavové z Mitrovic měli odedávna jako erb štípený štít v barvách červené a černé, i když někdy se objevovalo obrácené pořadí barev. Krásně provedený erb nejvyššího českého kancléře Jana Václava z Mitrovic, položený na kříž maltézského řádu, je na vynikajícím barokním náhrobku u sv. Jakuba v Praze. Klenotem byly dva rohy v barvách štítu. Roku 1701 byli Vratislavové povýšeni na říšská hrabata.

Barokní zámek - historie objektu:

První zmínky o Dírné pocházejí z r. 1354, kdy ji drželi Oldřich Pluh a Jošt z Dírného, resp. z r. 1397, kdy je doložen Mikuláš Růt (Roth) z Dírného. Růtům z Dírného statek náležel dlouho - až do r. 1620. Seděli na místní tvrzi, která se však poprvé výslovně připomíná až r. 1545. Po Bílé hoře odešel Bohuslav Růt do Saska a Dírná připadla Vratislavům z Mitrovic (1624). Ti starou tvrz postupně přebudovali; stavební vývoj objektu v podstatě završila jeho razantní barokní přestavba Františkem Adamem Vratislavem z Mitrovic v letech 1757 - 1759, na niž navázalo zřízení parku (1759 - 1761). Vratislavům byl zámek komunistickým režimem zkonfiskován, po r. 1989 však opět vrácen; v letech 1994 - 1995 jej staronoví majitelé nechali upravit na penzion.

Exteriér, stavební vývoj:
Zámek Dírná vznikl přestavbou ze starší gotické tvrze. Ta vznikla na uměle přitesané skalce u rybníka, jenž současně určila její půdorys nepravidelného, zalamovaného lichoběžníka. Vstup do tvrze vedl od severovýchodu po mostě přes hluboký vodní příkop, který současně plnil funkci náhonu. Prostou kulisovou bránu, před níž byl ještě úzký parkán, střežila hranolová věž, vystupující ze vstupního čela tvrze. Obdélný, podsklepený palác stál při hradbě na opačné, jihozápadní straně. Nejspíš v období renesance zaplnila dlouhou severozápadní stranu nová, z větší části rovněž podsklepená budova a ještě později (po požáru r. 1636?) se stavělo i na severovýchodě a v nádvoří vznikla dvouosá arkáda. Konečnou podobu dvoupatrové barokní budovy získal objekt zastavěním nádvoří a komplexní přestavbou v letech 1757 - 1759.

Interiér:
Místnosti přízemí jsou klenuté a valeně zaklenutá je i většina suterénů, jenž jsou částečně zasekány do skály. V hmotě vstupního průčelí je obezděno torzo bývalé věže s gotickým ostěním v úrovni druhého patra.

Současný stav:
Zámek Dírná stojí v obci na západním okraji rybníka. Je to nepravidelná, v podstatě však lichoběžná dvoupatrová barokní budova s mansardovou střechou s vikýři a lucernovou vížkou, do níž se vstupuje od severozápadu po mostě přes hluboký příkop. Fasády jsou jednoduché s bosáží nároží a středu vstupního průčelí. Na vstupní straně k zámku přiléhají budovy dvora a na východě od něj se rozprostírá anglický park, do jehož podoby zasáhl r. 1743 známý barokní architekt J. L. von Hildebrandt.

Pohled do hradního příkopu:

Pohled na zámecký park a přilehlé budovy hradu:

Na závěr pohle od zámku ke kostelu sv. Vavřince ne který se podíváme příště:

Komentáře

1 Jarka Jarka | Web | 6. února 2014 v 8:49 | Reagovat

Jujda, tos mě Maruško, překvapila, ty jsi začala zámkem! :-D Pořídila jsi skvělé fotky, mě se budova zámku na všech kácí a já nevím proč. 8-O Jako vždy jsi o Dírné našla spoustu zajímamostí a každý, kdo tvůj článek na netu objeví už nemusí, o zámku v Dírné, nic jiného hledat. ;-)  :-)

2 Jana Jana | Web | 6. února 2014 v 8:54 | Reagovat

Maruško, děkuji za nádhernou procházku s perfektním komentářem. O_O Ježkovi oči, co to je za šílený kometář? To psal nějaký dement.
Měj se krásně.

3 Intuice Intuice | E-mail | Web | 6. února 2014 v 9:08 | Reagovat

Moc hezké fotky máš! Dobře se na ně kouká. :-)

4 Frypat Frypat | E-mail | Web | 6. února 2014 v 10:02 | Reagovat

Opět krásné místo a velice,ale velice dobrý článek ;-)  :-)
Komentář toho ubožáka bych asi vymazal,ať mu neděláš reklamu ;-)

5 Marie Marie | Web | 6. února 2014 v 10:21 | Reagovat

[1]: Jaruško, chtěla jsem začít kostelem. Ale zjistila jsem, že jsem ho vyfotografovala tolikrát, že by ve spojení s historií Dírné vznikl velmi dlouhý článek. ;-)  :-D

[2]: Jani, už jsem ten komentář smazala. Bohužel nedostalo se nám všem dobré výchovy.... :-(

[3]: Intuice, děkuji. :-)

[4]: Patriku, děkuji. Z Dírné jsem byla nadšená, moc se mi tam líbilo. Doufám, že se tam ještě někdy podíváme v jiném ročním období, park vyfotografovaný za letního sluného dne by jistě také stál zato, ;-)  :-)

6 Maryša Maryša | E-mail | 6. února 2014 v 10:31 | Reagovat

Včera jsem obdivovala fotodokumentaci sněhu a dnes krásné vyprávění o zámku, no nakonec jsem na vašem blogu strávila spoustu času a jsem o hodně chytřejší, protože místa která asi nenavštívím, mám krásně popsaná - děkuji, že si to můžu číst. Zdravím a přeju krásný den Maryša :-)

7 Marie Marie | Web | 6. února 2014 v 16:02 | Reagovat

Maryšo, děkuji za vaše milé komentáře a vítám vás u mne na blogu. Těšíme mě, že se vám líbily včerejší fotografie se sněhem i ty dnešní z obce Dírná. ;-)  :-)  :-)
I já vám přeji hezký zbytek dne. :-)

8 ajka ajka | Web | 7. února 2014 v 2:24 | Reagovat

Mají to tam teda fakt moc hezké.... se musím u tebe mrknout na nějaký tip na výlet na léto ;-)  :-D

9 Marie Marie | Web | 7. února 2014 v 7:36 | Reagovat

Doufám, že si vybereš. ;-) :-P

10 Jarmila* Jarmila* | Web | 7. února 2014 v 11:50 | Reagovat

Maruško, opět jsi pořídila v Dírné krásné fotky. :-) Máš tu spoustu zajímavých údajů. To se mi líbí.
Zámek je pěkný a parčík a okolní budovy pěkně upravené. Hlavně, že je zámek využitý a není to ruina.
Úžasné je čp. na domě. Nádherně zdobené. :-)

11 helena-b helena-b | Web | 7. února 2014 v 19:50 | Reagovat

Maruško, jdu k tobě přímo od Jarky. Obě jste vytvořily moc pěkné reportáže z této malebné obce. Dalo vám to určitě hodně práce. Fotky jsou překrásné, doprovodné psaní zajímavé. :-)

12 Marie Marie | Web | 9. února 2014 v 6:06 | Reagovat

[10]: Jarmilko, v Dírné bylo opravdu hezky. Pořád si říkám, proč jsme si kostel a zámak nevyfotografovali už loni, když jsem jeli přes Dírnou. A jediné co mě napadá, že byl kostel schovaný pod zalistněnýma korunama stromů a koukala z něj jenom věž a nebo jsme moc chvátali. Káždopádně jsem ráda, že jsme tentokrát zastavili. ;-)  :-)

[11]: Helenko, děkuji. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.