Žďár nad Sázavou - na začátku...

29. září 2014 v 5:12 | Marie |  Cestou necestou
Dnešním článkem náš výlet do Žďáru nad Sázavou končím a přitom se vracím na počátek, kde jsem původně měla začít. Poutní kostel na Zelené hoře mě, ale natolik oslovil, že jsem od prvních krůčků ve Žďáru přeskočila rovnou k němu.

Vrátím se tedy zpět, kde jsme ve Žďáru začali a to bylo na hřbitově, kam jsme se jeli podívat na místo, kde byli pochování rodiče Mikyho dědečka. Rodinná hrobka již byla zrušena, protože již není, kdo by sem pravidelně jezdil. Na místě kde stála je již pouze vyvýšené místo zarostlé trávou. Přesto pro mě byla návštěva hřbitova dojemnou chvilkou.

Hned kousek od hřbitova stála troje boží muka:

Po návštěvě hřbitova jsme se jeli podívat na Zelenou horu:

Po prohlídce kostela sv. Jana Nepomuckého jsme si zašli na oběd do Táferny, o které jsem našla tyto informace:

Když seběhnete dolů ze Zelené hory, uvidíte na druhé straně silnice budovu dnešní restaurace Táferna. Také její historie souvisí s klášterem a s Janem Blažejem Santinim.
Hostinec zde nechal postavit opat Václav Vejmluva kolem roku 1720. Opat Vejmluva byl synem sládka z pivovaru v brněnském klášteře cisterciaček. Do nového hostince proto pivo posílal Vejmluvův otec a opat chodil pivo ochutnávat, aby mělo dobrou kvalitu. Hostinec fungoval jako ubytovna a hospoda pro italské dělníky, kteří stavěli pod vedením Santiniho poutní kostel na Zelené hoře. Dostávali zde pivo zadarmo a z této doby také pochází název Táferna - vznikl zkomolením italského názvu taverna (v překladu hospoda). Po roce 1971 byl klášter zrušen a Táferna sloužila jako zájezdní hostinec. V roce 1840 si předek dnešních majitelů koupil hostinec do vlastnictví a rodina ho provozovala až do roku 1952. Potom zde majitelé pouza bydleli, ale od roku 1996 je po restituci opět rodinným majetkem a je opět provozován jako restaurace.

Nepřehlédnutelný je barokní kamenný most, který se nachází hned u Táferny:

Kdo by se chtěl o mostu dovědět něco víc, může kliknout na tyto stránky, kde je o mostě vypracovaný moc pěkný článek.

A jako poslední fotografii ze Žďáru nad Sázavou vám ukáži snímek chalupy, u které jsme parkovali, když jsme se šli podívat k Dolnímu hřbitovu a která se mi líbila:

Komentáře

1 Jarka Jarka | Web | 29. září 2014 v 8:44 | Reagovat

A kdybys do tohoto článku přidala koláž se zámkem a hraničním kamenem, byla by to všechna místa, která jsme ve Žďáru navštívili. Památky to byly nádherné a vsadila bych se, že to pořád ještě nebyly všechny, které jsme mohli ve městě a jeho okolí vidět. Snad se možná někdy ještě do, pro nás vzdáleného, Žďáru nad Sázavou podíváme. :-)

2 Jarmila* Jarmila* | Web | 29. září 2014 v 17:40 | Reagovat

Maruško, moc se mi líbí, jak jsi vyfotila barokní most a Boží muka. :-) I ostatní památky jsou pěkné.

3 Hanka Hanka | E-mail | Web | 29. září 2014 v 20:32 | Reagovat

Vrátila ses na začátek a vytvořila moc pěkný průřez všemi místy, která jste navštívili, Maruško. :-)
Celá žďárská série je velice zdařilá, moc se mi líbí fotky i slovní doprovod, ve kterém jsi nepřekonatelná. :-)

Na tvoje fotky se právě teď dívá můj přítel, taky se mu líbí a slibuje, že do Žďáru brzy zajedeme. Podmínkou ovšem je i návštěva Veselého kopce. ;-)  :-)

Užij si příjemný pondělní večer, Maru! :-)

4 Ajka Ajka | Web | 29. září 2014 v 23:58 | Reagovat

Pěkně zdokumentované ;-)

5 Marie Marie | Web | 30. září 2014 v 5:17 | Reagovat

[1]: Jaruško, to máš pravdu, mohla jsem vybrat koláže hřbitova a hraničního kamene, ale  nechtěla zase jsem už dávat tolik snímků do jednoho článku.  ;-)  :-D

[2]: Jarmilko, děkuji. Chtěla jsem na mostě vyfotografovat detaily soch, ale most je úzký a stále na něm projížděla auta.

[3]: Hanko, moc děkuji za milé komentáře, které mi píšeš. Doufám, že až se do Žďáru vypravíte, bude vám svítit sluníčko, to se potom fotí samo. ;-)  :-D

[4]: Ajko, děkuji. :-)

6 Marie Marie | Web | 30. září 2014 v 5:22 | Reagovat

[3]: Hani, ještě jsem se podívala na internetu na "Veselý kopec", o kterém se zmiňuješ. A musím, říct že je to nádherné místo. Nedivím se, že se tam pojedete podívat. Také bych hned jela a to tak v půli října až budou stromy pěkně barevné, to by byly snímečky. ;-)  :-D  :-D Škoda, že je to od nás tak daleko. :-(

7 Hanka Hanka | E-mail | Web | 30. září 2014 v 20:39 | Reagovat

[6]: Maruško, výlet doporučuji, je to opravdu krásné místo. Třeba se zase domluvíte s Jarkou. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.