Srpen 2015

Barokní kaplička sv. Anny

31. srpna 2015 v 5:50 | Marie |  Boží muka
U obce Kuníček se nachází barokní kaplička zasvěcená sv. Anně:

Barokní kaplička sv. Anny byla postavena v roce 1747 na místě starého morového hřbitova, na kterém byly pohřbeny oběti morové epidemie v letech 1680-1681. Zchátralá kaplička byla i díky místním obyvatelům obnovena v roce 1997.

Křížová cesta Petrovice - vede od kapličky sv. Anny u obce Kuníčku ke kapličce v Kuní. Byla zbudována v roce 2000, a její tvůrce je akademický sochař Ivar Kodym. Který do kamenů vytesal motivy z poslední cesty Ježíše Krista.

Po křížové cestě, která je dlouhá asi 2 km, jsme se již nevidali, neboť jsme chvátali domů vyvenčit pejsky.Mrkající

Rozhledna Kuníček

29. srpna 2015 v 7:13 | Marie |  Cestou necestou
Cestou domů jsme se zajeli podívat ještě na rozhlednu Kuníček, na kterou mě upozornila kamarádka Kačenka. Výstup na vrchol rozhledny pro mě byl zážitek. Schody z roštů poskýtající stálý pohled dolů, my nedělaly zrovna nejlíp...Klepaly se mi kolena, točila se my hlava...Ale vydržela jsem a vystoupala jsem za ostastními, kteří už se kochali pohledem do krajiny. Když už jsem si na pohled z výšky zvykla, musela jsem uznat, že překonání sebe sama, za tu vyhlídku stálo.MrkajícíSmějící se

Rozhledna známá jako Kuníček stojí pod vrcholem kopce Hodětín nedaleko Petrovic.
Je to z části "unikátní" rozhledna, protože je postavena ze dvou částí - dole je kamnná podstava, k níž vedou dvě schodiště a na které je ve výšce 12 metrů vyhlídka, a pak z druhé části, což je vlastně obyčejná typizovaná železná konstrukce mobilních operátorů a na ní se právě nachází ve výšce 36 metrů hlavní vyhlídková plošina.

Technická data:

Výška rozhledny : 60 metrů
Nejvyšší vyhlídková plošina ve výšce: 36.6 metrů
Počet vyhlídkových plošin: 2
Počet schodů: 187

Rozhledna připomíná maják:

Blížíme se k rozhledně - vypadá hezky:

A tady už vcházíme do rozhledny a stoupáme po točitých schodech vzhůru. Miky je již vyfocen na nejvyšší vyhlídkové plošině:

Pohled do vrcholu rozhledny a také z rozhledny dolů:

Vyhlídka do kraje:

Nemohla jsem odolat majákovým okýnkům:

Z blízka se nám nepodařilo vyfotografovat naším fotoaparátem celou rozhlednu, ani když si Miky lehl na zem:

Poslední pohled na rozhlednu Kuníček:

Starý strom ze skanzenu

28. srpna 2015 v 7:08 | Marie |  Flora
Ještě jednou se do skanzenu přeci jenom vrátím. Při procházení skanzen se mi zalíbil starý strom, nebo spíš torzo stromu. Nechtěla jsem jeho fotografie vkládat do koláží, a tak mu věnuji samostatný článek.

Den řemesel ve Vysokém Chlumci II

27. srpna 2015 v 6:37 | Marie |  Cestou necestou
Vyfotografovat roubenku bez lidí nebylo vůbec jednoduché. Skanzen byl plný zvědavých návštěvníků, jako jsme byli my.Smějící se

U této roubenky se mi líbily schody, i nohy jenž po nich kráčely:

Nahlédnutí do jedné ze stodol:

Pár celkových záběrů:

Vyzkoušet jste si mohli například výrobu topůrek, nebo shlédnout umění mistra cechu sedlářského:

Pila, která je stále funkční, měla také své obdivovatele a o zábavu se postaral děda harmonikář:

Bylinkový koutek:

Ukázka výroby tkalounů nebo tkaniček. Malá holčička tkadleně statečně pomáhala:

Mistr cechu perníkářského se mi líbil nejvíc. Byl to vlídný pán, který se dělili o své letité zkušenosti, bez probémů nabídnul k opsaní recepty na perníčky, které používá nejraději a s velkou trpělivostí se věnoval všem dětem, které si u něj chtěly upéct svůj vlastní vytlačený perníček:

Ještě jedno nahlédnutí do chaloupky. Na této koláži je zajímavý obrázek sv. Anežky v pravo nahoře. Je vyrobený z lidských vlasů různých barev:

A ještě jedna závěrečná:

Přeji Vám všem hezký den.Usmívající se

Den řemesel ve skanzenu Vysoký Chlumec

26. srpna 2015 v 6:18 | Marie |  Cestou necestou
V sobotu 22.8.2015 jsme se jeli podívat na Den řemesel do skanzenu Vysoký Chlumec. Tento skanzen jsme už kdysi navštívili a já jsem tenkrát fotografovala na synův fotoaparát v čenobílém programu. Jestli se na fotky chcete podívat, můžete na těchto odkazech: 1, 2, 3, 4, 5.
Skanzen ve Vysokém Chlumci je moc hezký, moc pěkně má vypracované i webové stránky, kde najdete spoustu zajímavých informací.
Vybrat snímky z této akce nebylo jednoduché. Z pořízených fotorafiích jsem udělala koláže a i tak budu muset snímky rozdělit do dvou článků. Mrkající

Chaloupky skanzenu jsou pěkně zařízené:

Ukázka včelaření a prodej medových svíček. Před domkem pak prodej medoviny, medu a jiných medových produktů:

Ukázka ručně vyráběných provazů:

Babička přadlenka dokonce vyprávěla přihlížejícím dětem pohádku Usmívající se:

Výroba košů z dýhy a sběratel seker:

Tato paní předváděla výrobu panenek z kukuřičného šustí, ukázka vyřezávaných sošek a drátkování:

Krásná hrnčířka předvedla, že svoje řemeslo ovládá opravdu mistrně:

V každé chaloupce pěkné okno Smějící se :

Zde byla ukázka výroby kachlů:

Mistr košíkář předvedl nejen jak umí plést koše, ale také to, že skvěle ovládá hledání vody pomocí proutku:

Ve skanzenu je možné si prohlédnout i nástroje se kterými dříve naši předci pracovali:

Tady výběr fotografíí zatím končí. Příště vám ukáži ty, které se do dnešního článku už nevešly.Usmívající se

Bylinkové Dobronice

24. srpna 2015 v 21:16 | Marie |  Bylinky
Na zahradě u mých rodičů jsme si s Mikym vytvořili nový bylinkový záhon. Po mnoha návrzích, které jsme si namalovali, jsme nakonec zvolili napodobeninu zříceného hradu. Návrh jsme měli, a tak jsme se pustili do práce:

Kluci nosili kameny a trpělivě stavěli a předělávali:

Tady už jsou Dobronice hotové:

K osázení naší zříceniny jsme dokoupili pár bylinek:

A tady už jsou "Bylinkové Dobronice" osázeny. Na vrcholu věže je routa vonná, do kruhů jsme vysadili: mateřídoušku, tymián, tymián s vůní citronu, yzop lékařský, rozmarýnu, mátu, šalvěj, libeček, echinaceu, dobromysl, řepík.

Nějaké bylinky nám na naší zřícenině ještě chybí - třezalka, meduňka, pelyněk, netřesk, saturejka, divizna a náprstník. Možná přibudou ještě i jiné, ale to až podle toho, jak se bude vysazeným bylinám dařit.Mrkající

Ledňáček říční

20. srpna 2015 v 7:45 | Marie |  Fauna
Ledňáček říční vyžaduje na hnízdiště klidné, čisté a na ryby bohaté vody s dostatkem míst, na nichž může sedět jako na čekané a svislou písečnou, sprašovou nebo rašelinovou stěnu, do níž si ptáci vyhrabávají noru. Středoevropští ledňáčci špatně snášejí zdejší velmi chladné zimy. Kruté mrazy mohou stav ledňáčků vyhubit z devíti desetin. Protože se však ledňáčci za příhodných podmínek silně rozmnožují, mohou se během několika let ztráty nahradit.
Ledňáček začíná někdy hnízdit již v dubnu. Doba pro hnízdění je vždy zvolena tak, aby po vylíhnutí mláďat bylo ve vodě dost potěru. Ledňáček nejraději obsazuje své loňské hnízdní dutiny. V případě, že to není možné, začne párek odklovávat za třepotavého letu částečky země, později zem vyklovávají zobákem a vyhrabávají nohama. Jejich nora je dlouhá asi jako lidská paže a končí kotlinou umístěnou tak, aby hnízdící pták bez potíží viděl ven. Ledňáček má 6-7 vajíček, na kterých sedí oba rodiče 18 až 21 dní. Mladí ledňáčci vyletují z hnízda po 23 až 27 dnech. Zpočátku se ještě nedokáží vrhat za potravou do vody, rodiče je musí ještě nějaký čas krmit. Jakmile se osamostatní, rozletí se. Nezřídka hnízdí staří ptáci ještě podruhé.
Ledňáčci loví nečekaně a vrhají se prudce do vody. Pátrají ze svého stanoviště po rybce a pak se prudce vrhají do vody přímo na cíl. Přesto se jim jejich výpad často nezdaří. Někdy loví i ve třepotavém letu na místě.
Zdroj: kniha Vodní ptáci- Průvodce přírodou

Fotografie ledňáčka říčního, pořízené při kroužkování ptáků 17.8.2015
Za kvalitu fotografií se opět omlouvám. Fotografovala jsem s bleskem, takže jindy nádheně modré peří ledňáčka, je díky tomu na snímcích spíše zelené.

Ledňáček zachycený v síti:

Kroužkování a přeměřování:

Výsledek: letošní mládě - pravděpodobně samička:

Na téhle fotografii si můžete všimnout, jak malý jazýček mají ledňáčci:

A tohle už je druhý ledňáček, kterého se nám podařilo ulovit. Jedná se o staršího samečka. Jeho snímků už mám málo, neboť se již značně stmívalo, a my jsme chvátali, aby si mohl ledňáček najít ještě vhodné místko k přenocování.

Pokud si položíte ledňáčka zády do dlaně, vydrží vám v ní takto chvilku ležet, než se vzpamatuje, obrátí se, roztáhne křídla a odletí....

Skorec vodní

18. srpna 2015 v 18:32 | Marie |  Fauna
Začala nám dovolená a od soboty prší.Usmívající se Usměváček za první větou není náhodný. Po dešti už volali snad i ti nejzatvrzelejší milovníci slunného léta a asi úplně nejvíc vyprahlá a suchá zem. První dešťové kapky které spadly z nebe jsme přrijali s velkým vděkem a v noci ze soboty na neděli jsme s Mikym prostáli a propovídali několik hodin na balkóně při pozorování bouřky a přívalů deště.
Bouřka se postupně proměnila v klidný a vytrvalý déšť, který nám všem přinášel úlevou. S nadějí, že děšťové období hned tak nepomine, jsme sledovali meterologickou předpověď. S klidem jsme přijali možnost, že již na jaře naplánované kroužkování lednáčků říčních, na naší dovolenou, kvůli dešti odložíme na jindy. Včera k nám přijel náš kamarád ornitolog, který prohlásil, že déšť polevuje a jestli nám pár kapek nevadí, můžem vyrazit. Neváhali jsme a udělali jsme dobře.
Kroužkovat ledňáčky jsme jeli k Mladé Vožici na říčku Blanici. Déšť vystřídalo vytrvalé mžení, Miky s Kejchalem (skautská přezdívka našeho kamaráda) natáhli přes Blanici sítě a pak už se jen čekalo. Dlouho jsme se neviděli a tak bylo co povídat, sem tam jsme obešli sítě, abychom zkontrolovali jestli se nám do nich nechytil nějaký ptáček. Vypadalo to marně, sítě zely prázdnotou. Dohodli jsme se, že počkáme ještě hodinku a když se nic nechytí zbalíme sítě a zajedeme se podívat za klukama na skautský tábor.
Štěstí nám přálo, při další kontrole sítí se nám v jedné z nich zachytil ledňáček říční a skorec vodní. Asi mě budete mít za blázna, ale já měla mnohem větší radost ze skorce než z ledňáčka. Ledňáčka už jsem viděla mnohokrát, i když ne takhle zblízka, skorce vodního ještě nikdy. Až včera - poprvé. Splnil se mi tak můj dlouholetý sen. Dnes jsem to počítala a je to skoro dvacet let, co jsem četla v jedné z mnoha úžasných knih pana Ludvíka Mühlsteina - Kde krouží čápi, povídku o skorci vodním. Příběh tohoto drobného ptáčka je tak krásně a poeticky napsaný, že jsem ho zatoužila spatřit na vlastní oči. Poštěstilo se mi to až včera a stálo to za to. Usmívající se

Aby jste si uměli představit, jak pan Mühlstein píše, vybírám malou ukázku z povídky o skorci vodním:

......A přijde jiný den na břehu bujné řeky, která se zvolna osvobozuje od ledového krunýře, a tam, kde se jí to podařilo, bublá, ševelí a šumí a pádí přes kameny dál a dál, skotačivá a hravá, nedočkavá jara.
Vtom se nad řekou rozezní píseň, směle vytryskne nad peřejemi, odrazí se od skalní stěny a vrátí se ještě znělejší a ozvučená a pokoří všechny jiné zvuky říčního zákoutí. Zachvívá se předtuchou jara, je bohatá a pestrá, sestavená z mnoha tónů, aby se neztratila v hluku peřejí, aby nezanikla v šumění jezu. Všude kolem na březích ještě leží sníh, ale ty udivující tóny nad únorovou řekou už zvěstují jaro.
Vyluzuje je skorec vodní na kameni nad řekou, jeho hruď svítí běleji než sníh a nadýmá se pýchou nad melodií, která platí jen a jen tiché samičce, naslouchající okouzleně té výzvě nedaleko při říčním břehu.
To je ten den, který jsme očekávali. Den se sluchovým zážitkem v říčním údolí. Tady uprostřed února je už slyšet jaro a zátočina řeky, omývající skálu pod strmou lesní strání, bude nyní naším častým cílem. Zimní strádání je u konce, začínají skorčí námluvy!....

Kde krouží čápi - LUDVÍK MÜHLSTEIN

Fotografie skorce vodního pořízené 17.srpna 2015 u říčky Blanice. (Za kvalitu snímků se omlouvám, musela jsem použít při fotografování blesk).

Kejchal vymotává skorce ze sítě, která není na snímku vidět:

Povinné přeměřování a zapisování údajů o kroužkovaném ptáku:

Kejchal zjistil, že se jedná o skorčí samičku. Je nádherná:

Poslední snímek, po kterém následovalo vypuštění samičky zpět do volné přírody:

Fotografie ledňáčka, vám ukáži příště.Mrkající