Naučná stezka " Po stopách Sidonie Nádherné" I.

9. května 2017 v 5:00 | Marie |  Cestou necestou
Na naučnou stezku " Po stopách Sidonie Nádherné" nás upozornila kolegyně v práci. Nalákala nás na zahradní park, který se nachází u zámku ve Vrchotových Janovicích, kde baronka Sidonie Nádherná žila a na úpravě parku do dnešní krásné podoby se významně podílela.

Naučná stezka začíná v obci Olbramovice, kde je hned u vlakového nádraží první informační tabule o stezce i baronce Sidonii Nádherné. Bohužel, před tabulí stálo zaparkované auto a nebylo možné tabuli vyfotit. Naučná stezka se dá projít z Olbramovic do Vrchotových Janovic jižní nebo severní trasou. My jsme se rozhodli pro jižní, s tím, že se u zámku ve Vrchotových Janovicích sejdeme s Jaruškou a Kájou a ti nás pak vezmou autem zpět do Tábora.

Naše cesta tedy začíná v Olbramovicích na vlakovém nádraží, odkud se vydáváme k prvnímu zastavení "Vyhlídka na Džbány".

Na zastavení "Vyhlídka na Džbány", jsme se na informační tabuli dočetli něco o Přírodním parku Džbány - Žebrák.

Přírodní park Džbány - Žebrák je chráněné území, které bylo vyhlášeno v roce 1996 v krajině mezi Voticemi, Jankovem, Lišínem a Tomicemi. Chráněná je tu krajina, která má takřka podhorský charakter, jsou to rozsáhlé lesní plochy a louky s remízky, pramennými oblastmi a rybníky. Dvě dominanty přírodního parku jsou vrcholy Džbán (688 m n.m.) a Žebrák (585 m .n.m.). V přírodním parku se vyskytují např. tyto druhy rostlin - prstnatec májový, bublinatka jižní, rosnatka okrouhlolistá, suchopýr bahenní. Z živočichů to jsou např. chřástal polní, bekasina otavní, včelojed lesní, ledňáček říční, vydra říční, netopýr severní a obojživelníci čolek horský a rosnička zelená.
ZDROJ: Wikipedia

Fotografie do koláží, jsem si zapůjčila na internetu, omlouvám se tímto všem autorům, kteří svůj snímek poznají, že jsem je neuvedla jako zdroj.

Další informace, se kterými nás tato tabule seznámí, se týkají vídeňského novináře, kritika a spisovatele Karla Krause. S Karlem Krausem se Sidonie seznámila 8. září 1913 ve Vídni. Mezi těmito dvěma lidmi vzniká citové pouto. Karel Kraus několikrát navštívil Sidonii na jejím zámku ve Vrchotových Janovicích. Zdejší krásné prostředí a láska k Sidonii, Karla Krause inspirovali k napsání více jak padesáti básní. Sidonie dokonce uvažovala o sňatku s Karlem, ke sňatku ale vlivem mnoha okolností nikdy nedošlo.

A jdeme dál...

Mějte se krásně, pokračování příště. Usmívající se

Komentáře

1 Helena Lišková Helena Lišková | E-mail | Web | 9. května 2017 v 6:16 | Reagovat

I počasí vám přálo, moc pěkné. :-)

2 Intuice Intuice | E-mail | Web | 9. května 2017 v 8:16 | Reagovat

Takové stezky mám moc ráda, tabule ráda čtu i fotím, pak se třeba doma v klidu podrobně podívám, co tam vlastně všechno psali. A líbí se mi, že někdo o takové stezky pečuje. Tak to má být. :-)

3 Marie Marie | Web | 10. května 2017 v 5:13 | Reagovat

[1]: Helenko,měli jsem štěstí, převládalo slunečno. Šedivá obloha se občas objevila také, ale naštěstí vždycky jenom na chvilku. :-)

[2]: Inutice, tak to by se ti tahle naučná stezka líbila, pěkná, dobře udržovaná cesta, informací spousta a na závěr krásný zámek. Díky všem, kdo se na této stezce podílejí. ;-)  :-)

4 Jarka Jarka | Web | 11. května 2017 v 9:21 | Reagovat

Takže teď uvidím, za co vděčím své lenosti a už hned u prvního článku je mi jasné, že jsem přišla o nádhernou procházku svěží jarní přírodou. 8-O  :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.